Pihak Kerajaan bakal membentangkan Rancangan Malaysia Ke-13 (RMK13) (2026-2030) pada 31 Julai 2025. Kami menjangkakan perbelanjaan pembangunan (DE) yang diperuntukkan kepada RMK13 (pada peringkat kasar) mencecah sekitar RM428 bilion atau purata kira-kira RM85.6 bilion setiap tahun, lantas membuka peluang buat syarikat-syarikat pembinaan, khususnya dalam ruang prasarana. Perkara ini akan dibantu lagi oleh Pelan Induk Kerjasama Awam Swasta 2030 (PIKAS 2030), apabila Kerajaan mengimbangkan tanggungjawab fiskal dengan pembangunan prasarana penting.


- DE untuk RMK13 dijangka mencecah angka besar
Salah satu objektif bawah Akta Kewangan Awam dan Tanggungjawab Fiskal 2023 (PFFRA 2023) ialah DE tahunan mestilah mencecah sekurang-kurangnya 3% daripada KDNK (nominal). Berdasarkan anggaran oleh Jabatan Ekonomi RHB, pertumbuhan KDNK dan kadar inflasi sebenar yang diunjurkan bermakna pertumbuhan KDNK nominal adalah sebanyak 6.7% dan 7.2% untuk CY25 dan CY26 (Rajah 2). Selepas CY26 sehingga CY30 (penghujung RMK13), kami mengambil kira pertumbuhan KDNK nominal sebanyak 7% untuk CY27-28, diikuti oleh 6% bagi CY29-30. Oleh itu, kami mengandaikan DE kasar akan mencecah 3.5% dan 3.3% daripada KDNK nominal untuk CY26-28 dan CY29-30, memperoleh angka DE kasar kumulatif bernilai RM428 bilion (DE yang diperuntukkan kepada RMK-12: RM415 bilion) (Rajah 3).

- Projek-projek penting yang dinantikan
Projek-projek penting yang dinantikan termasuklah projek Transit Aliran Massa 3, yang MRT Corp jangkakan akan mula dibina pada CY27 selepas proses pengambil alihan tanah selesai. PIKAS 2030 juga menampilkan senarai projek bawah “Teras Strategik 3: Memperluas model PPP untuk mempelbagaikan projek”, yang membabitkan Lebuh Raya Span Ipoh Barat, Lebuh Raya Putrajaya-Bangi, Pembangunan Berasaskan Transit Ipoh Sentral, dan Lebuhraya Pantai Timur 3.
- Permintaan daripada negeri
- Perak telah menyatakan harapan untuk Lebuh Raya Timur-Barat antara Gerik dan Jeli dinaik taraf bawah RMK13.
- Pulau Pinang pula telah menghantar senarai yang mengandungi 128 projek pembangunan bernilai RM17 bilion, termasuklah peruntukan RM8.9 bilion untuk lebuh raya Pan Island Link 1, di samping blok bertingkat di Hospital Kepala Batas bernilai RM1 bilion.
Data terbitan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan menunjukkan bahawa projek-projek yang ditawarkan oleh pihak Kerajaan mencapai RM17.4 bilion pada 1HCY25 berbanding RM62.7 bilion untuk CY24. Kami menjangkakan pewajaran subsidi RON95, yang mungkin dilaksanakan pada 2HCY25, akan membolehkan pihak Kerajaan menyelaras semula kedudukan fiskalnya dan kemudian mula menyuntik rangsangan pada ekonomi, khususnya mulai CY26. Kami juga tidak menolak kemungkinan ekonomi digital diutamakan, lebih-lebih lagi setelah Pelan Tindakan Teknologi AI 2026-2030 dimuktamadkan. Pelan ini dapat menarik lebih banyak pelaburan pusat data (DC) masuk ke tanah air dan menyediakan peluang pekerjaan buat syarikat pembinaan (sambil menyedari akan risiko cip AI ke Malaysia berpotensi disekat). Negeri Johor, yang merupakan kawasan sibuk untuk DC, mempunyai perancangan DC 1.5GW yang sudah sah menurut DCByte, yang mungkin membawa kepada nilai kerja pembinaan kira-kira MYR30bn.
- Risiko-risiko utama
- Tawaran kerja memperlahan secara tiba-tiba
- Kekurangan buruh
- Kemerosotan pelaburan DC ke dalam Malaysia



Penganalisis
Adam Bin Mohamed Rahim ([email protected])
Baca laporan analisis penuh: Pembinaan : Lebih Banyak Kerja Pembinaan Bawah Rancangan Malaysia Ke-13; WAJARAN TINGGI (7 Jul 2025)
Laporan Sebelumnya: Pembinaan : Pembinaan Terus Berjalan Meskipun Cip Mungkin Disekat (7 Jul 2025)
Pautan kepada laporan bahasa Inggeris: Construction : More Bricks To Lay Under 13th Malaysia Plan; O/W (7 Jul 2025)

Laporan penyelidikan ini disediakan oleh pasukan Penyelidikan RHB (RHB Research Team) dari RHB Investment Bank Bhd.
ASYIK-ASYIK TERLEPAS

Dulu semasa PKP leader-leader saham sarung tangan getah mencatat prestasi keuntungan luar biasa.
Kalau belum tahu, leader bagi saham syarikat sarung tangan getah adalah
• Topglove
• Hartalega
• Supermx
Biasanya bila dah terlepas kapal, kita akan perhatikan laggard bagi syarikat sarung getah pula seperti
• HLT
• Rubberex
• Adventa
Itu contoh sahaja, ada lagi kaunter lain dalam senarai leader & laggard ni…
Ingat pelabur dan pedagang bijak takkan kejar harga yang dah naik.
Sebaliknya mereka akan mula memerhatikan syarikat yang bakal ikut naik juga (read: laggard)
Mana nak cari tu? Jangan risau, kami ada share semuanya dalam e-book ini.
➡️
Dalam e-book ini, anda akan belajar:
✅ Apa itu Leader?
✅ Apa itu Laggard?
✅ Cara nak kenal saham Leader dan Laggard
✅ Contoh-contoh case study Leader naik dulu, Laggard naik kemudian
✅ Contoh case study yang tak jadi
✅ Contoh case study Leader turun dulu, Laggard turun kemudian
Bukan itu sahaja, turut dikongsikan senarai Leader dan Laggard bagi industri-industri sarung tangan (glove), teknologi, penjagaan kesihatan (healthcare), pembinaan (construction), tenaga (oil & gas) dan banyak lagi.
Dengarnya saham-saham teknologi pula akan terbang? Semoga lepas ni, takde yang tertinggal kereta api lagi…
Dapatkan e-book Leaders and Laggards sekarang
➡️




