- Saham Berdividen Lumayan Saat Pasaran Bergelora, Saranan BELI dikekalkan
- Harga sasar (TP) baharu mencecah RM1.20 daripada RM2.30
- Potensi kenaikan harga saham 15%
- Kadar hasil dividen kira-kira 13% untuk FY26F (Apr)

- Profil Syarikat
Bermaz Auto terbabit dalam pengedaran, pemasangan, penjualan dan juga penyediaan perkhidmatan selepas jualan bagi kenderaan Mazda di Malaysia. Kumpulan ini juga mengedarkan kenderaan Mazda yang dipasang tempatan secara domestik dan mengeksport kenderaan Mazda yang dipasang tempatan. Anak syarikatnya Bermaz Auto Philippines mengedarkan kenderaan Mazda di Filipina.
- Prestasi suku lebih lemah daripada jangkaan
Keputusan 9MFY25 gagal mencapai ramalan kami dan konsensus dengan mencecah 60% anggaran sepenuh tahun. Penyimpangan ini berlaku disebabkan oleh jumlah jualan lebih lemah daripada jangkaan semasa persaingan sengit pasaran automotif tempatan. BAUTO mengumumkan DPS 3QFY25 1.75 sen yang membawa DPS YTD kepada 15.25 sen. Hal ini membentuk 87% daripada DPS sepenuh tahun kami, iaitu sebanyak 17.5 sen. Kami bertindak untuk tidak meminda DPS FY25F kerana ramalan konservatif kami.

- Sorotan keputusan
Hasil 3QFY25 jatuh 33% YoY (-7% QoQ) kerana jumlah jualan merosot 41% YoY. Penurunan jualan ini terjadi akibat perang harga yang berlangsung dalam pasaran automotif tempatan, khususnya dalam kalangan pengeluar kereta bukan kebangsaan kerana kemasukan pengeluar kereta China. Akibat komposisi jualan kurang memberangsangkan, untung operasi jatuh dengan ketaranya sebanyak 60% YoY. Hasilnya, untung bersih teras 3QFY25 menjunam 64% YoY, lalu membawa perolehan 9MFY25 kepada RM135.6j (-48% YoY).


- Prospek
Persaingan segmen kereta bukan kebangsaan terus berlaku dan pihak pengurusan BAUTO meneruskan pendekatan untuk tidak mengubah harga kereta
demi menjaga tarikan jenama tersebut dalam pasaran penjualan semula kereta. Namun begitu, tindakan ini mengganggu gugat penguasaan pasarannya yang sudah susut kepada 1.8% pada 2024 (daripada 2.4% pada 2023). Kami difahamkan bahawa kumpulan ini memberikan tumpuan pada model-model kereta CKD yang dikilangkan secara besar-besaran dan bermargin lebih tinggi seperti CX-30, CX-5, dan CX-8 dan juga Kia Sportage. Jenama-jenama EV-nya iaitu Xpeng dan Deepal sepatut juga membantu kumpulan ini mengukuhkan lagi kehadirannya dalam pasaran EV tempatan biarpun segmen ini tidak mendatangkan sumbangan besar pada jumlah jualan keseluruhan BAUTO.
- Ramalan
Kami rendahkan ramalan perolehan FY25/FY26/FY27 sebanyak 24%/26%/25% berikutan ramalan jualan kereta Mazda dan KIA lebih rendah untuk pasaran Filipina, selain belanja mengurus lebih mahal, supaya ia dapat mencerminkan prestasi jualan semasanya dalam berhadapan dengan persaingan sengit sekarang.
Kami tidak mengubah anggaran jumlah jualan kereta Mazda untuk Malaysia kerana ia menyamai ramalan sepenuh tahun kami. Disebabkan oleh potongan perolehan ini, kami juga rendahkan andaian DPS FY26-27 kepada 13 sen dan 14 sen (daripada 20 sen dan 23 sen) sekiranya nisbah bayaran mencecah 75%.
TP RM1.20 baharu kami diraih berdasarkan P/E sasar CY25F 7x (daripada 10x) – selari dengan pesaing tempatan lain, memandangkan keadaan persaingan berubah-ubah dalam industri automotif tempatan apabila masuknya pengeluar kereta China selain fasa penurunan sektor. Namun begitu, disebabkan oleh nilai menarik saham BAUTO yang kini diniagakan pada EPS FY26F 6x, iaitu di bawah purata 8x, selain kadar hasil dividen kira-kira 13% yang melebihi purata sektor, patut memberi sedikit sokongan pada harga. Risiko negatif utama termasuk tempahan dan penghantaran kereta lebih rendah daripada jangkaan, dan kekangan rantai bekalan kembali muncul.
- Faktor pemacu utama
- i. Pertumbuhan kukuh di Filipina
- ii. Perbelanjaan pengguna lebih tinggi daripada yang dijangka
- iii. Pelancaran model baharu
- Risiko utama
- i. Pergerakan FX merugikan
- ii. Gangguan dalam perancangan produk
- iii. Perbelanjaan pengguna lemah
- iv. Persaingan harga yang berterusan dalam segmen jenama bukan kebangsaan.
- Kesimpulan
Perolehan teras 9MFY25 yang dicatatkan Bermaz Auto bernilai RM135.6j dan tersasar daripada jangkaan kami dan konsensus. Walau bagaimanapun, kami fikir nilai saham ini masih menarik apabila ia diniagakan pada P/E FY26 6x, iaitu di bawah paras purata 8x. Kadar hasil dividennya kira-kira 13% yang melepasi paras purata sektor juga menjadi satu faktor penarik buat pelabur.



Penganalisis
Syahril Hanafiah +603 2302 8131 ([email protected])
Baca laporan analisis penuh: Bermaz Auto : Saham BELI Berdividen Lumayan Saat Pasaran Bergelora (13 Mac 2025)
Laporan Sebelumnya: Bermaz Auto : Tawaran Hebat Ketika Persaingan Sengit; Kekal BELI (22 Jan 2025)
Pautan kepada laporan bahasa Inggeris: Bermaz Auto : A High-Yield BUY Amid Market Turbulence (13 Mac 2025)
*Nota: Laporan terjemahan Bahasa Malaysia ini merupakan versi ringkas bagi laporan asal dalam bahasa Inggeris dan diguna pakai untuk menyampaikan maklumat sahaja. Penerima dinasihatkan untuk merujuk laporan asal dalam bahasa Inggeris untuk butiran lanjut, dan untuk penafian penyelidikan dan pendedahan rasmi. Walaupun laporan terjemahan Bahasa Malaysia disediakan, laporan asal dalam bahasa Inggeris hendaklah diberi keutamaan sekiranya berlaku sebarang persoalan tentang pentafsiran, percanggahan ataupun dalam hal yang lain.

Laporan penyelidikan ini disediakan oleh pasukan Penyelidikan RHB (RHB Research Team) dari RHB Investment Bank Bhd.
Tengok chart dah reti, tekan ‘buy’ dan ‘sell’ pun tahu tapi…saham yang kita pilih itu bagus atau tidak?
Kalau nak jadi pelabur dan pedagang yang bijak memilih saham berkualiti tinggi, mestilah kena pandai kuasai teknik Analisis Fundamental dan Analisis Teknikal.
Pernah dengar formula CANSLIM? Ala…formula popular yang pelabur serata dunia gunapakai. Formula best ini dicipta oleh pelabur tersohor dunia iaitu William J. O’Neil.
Dengan menggunakan CANSLIM, secara tidak langsung kita telah pun membuat 2 jenis analisis tadi. Pelabur boleh menilai sendiri sama ada saham syarikat itu sesuai untuk dibeli atau boleh diabaikan.
Miliki e-book CANSLIM -> TheKapital.my/Ebook-CANSLIM
