KUALA LUMPUR, 17 Dis (Bernama) — Vanzo Holdings yang juga syarikat pewangi udara, menyasarkan untuk mengukuhkan kehadirannya di pasaran dengan memperluas rangkaian kiosk runcit di serata Malaysia.
Dalam kenyataan selepas kemunculan pertama di Pasaran ACE Bursa Malaysia hari ini, Vanzo turut berkongsi rancangan untuk membuka empat kiosk runcit, masing-masing di wilayah utara, tengah atau selatan Semenanjung serta satu di Malaysia Timur.
Pada masa ini, syarikat itu mempunyai enam kiosk iaitu lima di Lembah Klang dan satu di Kuching, Sarawak.
Pengarah Eksekutif dan Pengarah Urusan Bukan Bebas Allan Wong berkata industri wangian berkembang kira-kira 10 peratus bagi tempoh 2021 hingga 2023 yang sekali gus turut meyakinkan pihak pengurusan bahawa permintaan akan kekal kukuh.
“Kami juga mengunjurkan pasaran akan berkembang bagi tempoh sekarang hingga 2026.
“Pertumbuhan itu mungkin didorong oleh peningkatan bilangan pembeli kereta dan rumah,” katanya pada sidang media selepas majlis penyenaraian syarikat itu di sini hari ini.
Vanzo mencatat pendapatan RM36.8 juta setakat Jun 2024 dengan 77.6 peratus mewakili segmen wangian kereta manakala baki merupakan segmen wangian dalaman.
Syarikat itu secara prinsipnya terlibat dalam usaha reka bentuk, pemasaran dan penjualan wangian udara dan produk berkaitan, kata kenyataan itu.
Selain itu, Vanzo berjaya mengumpulkan sebanyak RM14 juta dengan terbitan 93.35 juta saham-saham baharu.
Daripada jumlah itu, sebanyak 23.34 juta diperuntukkan kepada orang awam dan pengarah yang layak, pekerja serta individu yang menyumbang kepada kejayaan syarikat berkenaan.
Sebanyak 46.68 juta saham diperuntukkan bagi tujuan penempatan persendirian dan pelabur terpilih.
Vanzo disenaraikan pada harga 17.5 sen yang menawarkan premium 2.5 sen daripada harga tawaran awal 15 sen dengan sejumlah 14.32 juta saham saling berpindah tangan.
— BERNAMA