KUALA LUMPUR, 20 Feb (Bernama) — Kerugian bersih Pos Malaysia Bhd berkurangan secara mendadak sebanyak 50 peratus kepada RM167.67 juta pada tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2022 (FY2022) berbanding RM335.73 juta pada FY2021 berikutan pemetakan pelanggan yang lebih baik.
Penyedia perkhidmatan pos dan bungkusan negara memberitahu bursa saham bahawa pendapatannya susut 10.5 peratus kepada RM1.96 bilion pada 2022 daripada RM2.19 bilion pada 2021 di tengah-tengah persekitaran ekonomi makro yang melemah dan “sangat mencabar”.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Charles Brewer berkata Pos Malaysia terus membuat kemajuan yang kukuh pada suku keempat kerana mendapat manfaat daripada pelan transformasinya yang dimulakan pada Ogos 2021.
“Walaupun dalam persekitaran makroekonomi yang semakin tidak menentu dan mudah berubah, syarikat dapat memaksimumkan hasil dan dengan cekap mengoptimumkan aset-aset kami,” katanya dalam kenyataan media yang berasingan.
“Walaupun 2022 dicemari oleh cabaran yang luar biasa – inflasi yang tinggi, pecutan berterusan penyumberan dalaman oleh platform e-dagang yang lebih besar dan kembalinya pengguna berbelanja di kedai-kedai fizikal – Saya berterima kasih kepada pasukan Pos Malaysia yang telah bekerja keras dua kali ganda tahun ini bagi mengekalkan perjalanan transformasi kami.
“Kami kekal fokus sepenuhnya kepada pelan transformasi kami dan walaupun menghadapi cabaran, kami tetap optimistik dengan berhati-hati bahawa kumpulan akan menghasilkan keputusan yang lebih baik pada 2023,” kata Brewer.
Pada suku keempat 2022, kerugian bersih Pos Malaysia menyusut kepada RM98.42 juta daripada RM123.21 juta pada suku yang sama 2021, manakala hasil susut kepada RM467.2 juta daripada RM528.59 juta sebelumnya.
— BERNAMA