KUALA LUMPUR, 1 Nov (Bernama) — Keuntungan bersih Syarikat Takaful Malaysia Bhd bagi suku ketiga berakhir 30 Sept, 2022 melonjak 20 peratus kepada RM87.27 juta daripada RM72.60 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas, disumbangkan oleh pendapatan fi wakalah bersih yang lebih tinggi.
Takaful Malaysia berkata ia mencatatkan peningkatan hasil yang memberangsangkan sebanyak RM924.42 juta, iaitu naik 35 peratus, berbanding RM684.32 juta pada suku ketiga 2021.
“Peningkatan hasil ini disebabkan terutamanya oleh jualan yang lebih tinggi daripada perniagaan takaful keluarga dan takaful am,” katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.
Bagi suku dalam tinjauan, Takaful Malaysia berkata perniagaan takaful keluarganya mencatatkan caruman pendapatan kasar sebanyak RM594.56 juta, peningkatan 43 peratus, berbanding RM414.72 juta pada suku ketiga 2021, terutamanya disebabkan oleh jualan lebih tinggi daripada produk berkaitan kredit.
Pengendali takaful itu berkata pendapatan pelaburan untuk perniagaan takaful keluarga bagi suku semasa meningkat kepada RM81.00 juta, meningkat 11 peratus berbanding RM73.12 juta pada suku yang sama tahun lepas, berikutan pendapatan keuntungan yang lebih tinggi daripada pelaburan pendapatan tetap.
Sementara itu, Takaful Malaysia berkata perniagaan takaful am suku ketiga 2022 menjana caruman pendapatan kasar sebanyak RM257.53 juta, 11 peratus lebih tinggi berbanding suku kedua 2022 iaitu sebanyak RM232.62 juta, terutamanya menyumbang kepada jualan yang lebih tinggi daripada kelas motor dan kejuruteraan.
Katanya pendapatan pelaburan sebanyak RM9.19 juta bagi suku semasa 13 peratus lebih tinggi daripada RM8.15 juta yang dicatatkan pada suku kedua 2022, disumbangkan oleh pendapatan keuntungan yang lebih tinggi daripada pelaburan dalam sekuriti hutang Islam.
Dalam satu kenyataan berasingan, Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Nor Azman Zainal berkata keputusan suku ketiganya menunjukkan pertumbuhan hasil yang kukuh dan prestasi perniagaan merentas pemacu pertumbuhan utama.
“Kami fokus untuk mewujudkan keseimbangan yang setara antara margin taja jamin dan pertumbuhan perniagaan untuk meningkatkan bahagian pasaran kami, mencapai kesetiaan jenama yang kukuh, mengekalkan pelanggan sedia ada dan menarik pelanggan baharu.
“Prestasi perniagaan kami untuk tiga suku pertama tahun ini telah berkembang pada aliran positif yang disokong oleh strategi pelbagai pengedaran kami yang terus mengukuhkan pertumbuhan perniagaan kumpulan,” katanya sambil menambah kumpulan akan meneruskan momentum positif bagi memenuhi jangkaan pihak berkepentingan dan sasaran untuk 2022.
Justeru itu, hala tuju strategik Takaful Malaysia adalah mengukuhkan kehadirannya dalam pasaran runcit dengan menyediakan rakyat Malaysia akses yang lebih besar kepada penyelesaian perlindungan yang lengkap, daripada produk takaful am hingga keluarga, katanya.
Nor Azman berkata Takaful Malaysia akan terus memanfaatkan kedudukan pasaran utamanya dalam produk berkaitan kredit sumbangan tunggal, perniagaan takaful am yang kukuh, dan memberi tumpuan kepada pengembangan pasaran runcit untuk mempelbagaikan portfolio perniagaannya dan memastikan perniagaan mampan masa hadapan bagi melengkapkan perniagaan teras sedia ada.
“Kami akan terus meneroka pasaran yang belum diterokai dalam perniagaan insurans dan takaful. Kami mengharapkan prestasi teguh di sebalik kadar penembusan takaful yang rendah dan pemacu berterusan untuk produk patuh syariah,” tambahnya.
Beliau juga menyatakan komitmen kumpulan untuk menerima pakai amalan mampan sebagai sebahagian daripada strategi perniagaannya untuk beroperasi dengan cekap dan meningkatkan lagi keluk pertumbuhan kumpulan.
“Takaful Malaysia berada pada kedudukan yang baik untuk memberikan prestasi perniagaan yang membanggakan dan memacu inovasi dalam menyediakan penyelesaian takaful yang komprehensif dan mampu milik kepada rakyat Malaysia,” katanya.
— BERNAMA