KUALA LUMPUR, 24 Julai (Bernama) — Jenama barang kemas premium, Aurora Italia International Bhd disenaraikan di Pasaran Platform Pemecut Usahawan Utama (LEAP) Bursa Malaysia pada 13 sen, premium 3 sen mengatasi tawaran awam permulaannya (IPO) pada 10 sen.
Pada pembukaan, 20,000 saham syarikat itu diniagakan.
Syarikat itu mengumpul RM3.1 juta daripada IPOnya dengan RM1.86 juta atau 60.8 peratus akan digunakan untuk membuka tiga kedai konsep runcit baharu di China, Hong Kong dan Thailand untuk menyokong perniagaannya.
Syarikat itu juga akan membelanjakan RM0.2 juta (6.5 peratus) yang diperoleh daripada langkah penempatan itu untuk membeli sistem pengurusan runcit dan jualan baharu bagi mengukuhkan operasi runcit di pelbagai lokasi dan saluran pengedaran.
Baki RM1 juta atau 32.7 peratus akan digunakan untuk menampung jumlah anggaran perbelanjaan bagi penyenaraian itu.
Syarikat itu dijangka mempunyai modal pasaran kira-kira RM30.6 juta berikutan penambahan modal saham sebanyak 306.05 juta.
Pengarahnya Datuk Loius Ng berkata syarikat itu bercadang mengembangkan kedai dalam taliannya untuk merangsang pertumbuhan kumpulan itu pada tahun depan.
“Pandemik COVID-19 mendorong peningkatan jualan bagi perniagaan e-dagang berikutan orang ramai mengubah tabiat berbelanja kepada platform dalam talian.
“Kini kita menyaksikan peningkatan 100 peratus jualan beli-belah dalam talian semasa Perintah Kawalan Pergerakan berbanding 50 peratus jualan runcit dan 50 peratus jualan dalam talian sebelum pandemik itu berlaku,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis penyenaraian itu di sini hari ini.
Ng berkata kerjasama dengan Swarovski, Disney and Marvel untuk penjenamaan bersama telah mendorong pembelian pengguna menerusi platform e-dagang tempatan dan antarabangsa seperti PG Mall, Lazada, Zalora, 11Street dan gabungan pemasaran yang lain.
“Pada 2019, kami menjalankan kerjasama penjenamaan semula dengan jenama-jenama besar ini selain turut mengembangkan rangkaian produk kami. Malah, kami turut menyasarkan pasaran tempatan seperti BoBoiBoy,” katanya.
Aurora Italia yang diasaskan pada 2017 menjual rangkaian barang kemas antaranya di Malaysia, Amerika Syarikat, United Kingdom, Indonesia, Hong Kong, Timur Tengah (Dubai, Iran, Qatar) dan Singapura.
Di Malaysia, setakat ini ia beroperasi di kedai konsep runcit di Gurney Plaza (Pulau Pinang), Mid Valley Megamall (Kuala Lumpur) dan Suria Sabah (Sabah).
Menurut memorandum maklumat di Bursa Malaysia bertarikh 13 Julai, Aurora Italia mencatatkan keuntungan bersih RM2.17 juta dan hasil RM12.04 juta bagi tahun kewangan yang berakhir 31 Mac, 2020.
— BERNAMA