Ketegangan geopolitik di Timur Tengah belum lagi reda dan telah berlarutan buat sekian lama. Pelbagai impak daripada peperangan ini telah berlaku seperti kenaikan harga minyak, mengakibatkan gangguan rantaian bekalan, volatiliti pasaran kewangan serta banyak lagi.
Sebagai tanda solidariti rakyat Malaysia terhadap Palestin, rakyat Malaysia dan seantero dunia turut mengambil inisiatif dengan memboikot produk atau jenama yang dikaitkan memberi sokongan kepada serangan terhadap Palestin.
Walaupun, jenama tersebut dimiliki oleh ahli perniagaan tempatan namun kesannya sudah boleh dilihat pada prestasi kewangan syarikat-syarikat yang menerima tempias daripada boikot ini.
Mari kita lihat beberapa syarikat yang menerima tempiasnya.
- Berjaya Food
Berjaya Food antara yang paling ketara menerima kesan kerana salah satu jenama yang dijual syarikat ini adalah minuman kopi popular iaitu Starbucks. Berjaya Food merupakan pemegang lesen bagi rangkaian Starbucks di Malaysia.
Selain Starbucks, beberapa jenama lain turut berada di bawah portfolio Berjaya Food contohnya seperti Kenny Rogers Roasters, Paris Baguette, Joybean, SALA, KELAVA dan banyak lagi
Berjaya Food telah mengalami kerugian untuk tiga suku tahunan berturut-turut. Terbaharu, BJFOOD mengumumkan kerugian sebanyak RM38.2 juta. Dari sudut pendapatan juga melihatkan kemerosotan pendapatan dari di atas RM200 juta semasa mencatatkan keuntungan kepada di bawah RM200 juta semasa merekodkan kerugian.
Ini bermakna pendapatan merosot, syarikat turut mengalami kerugian.
Walaupun jualan kopi Starbucks semakin perlahan kerana diboikot, namun kehadiran banyak rangkaian kedai kopi yang baru di Malaysia menambah impak terhadap jualan Starbucks. Kemunculan jenama-jenama kopi baru memberikan pilihan baru kepada pelanggan.
Dari awal tahun sehingga 30 Ogos 2024, saham ini telah susut 33.61%.
- Nestle Malaysia Berhad
Ketika rakyat Malaysia memboikot produk Nestle, ramai yang mencari produk alternatif bagi menggantikan produk Nestle. Meskipun, produk Nestle telah lama sebati dengan kehidupan seharian rakyat tempatan, namun kelihatan ramai orang sudah boleh membiasakan diri dengan produk jenama alternatif atau produk keluaran tempatan.
Pada bulan Ogos 2024 ini, pelabur akhirnya melihat Nestle jatuh di bawah paras RM100. Kali terakhir Nestle didagangkan di bawah RM100 adalah pada Januari 2018. Setelah jatuh 10 hari berturut-turut, Nestle kehilangan RM2.36 bilion dari modal pasaran (market cap).
Jika dilihat kepada pendapatan syarikat bagi suku kedua 2024, Nestle mencatatkan pendapatan sebanyak RM1.52 bilion berbanding RM1.78 bilion pada suku sebelumnya. Keuntungan bersih pula hanya RM93.6 juta berbanding RM195.51 juta suku sebelumnya.
Dari awal tahun sehingga 30 Ogos 2024, saham ini telah susut 9.94%.
Kesimpulan
Kesan boikot ini mungkin berlarutan lebih lama selagi konflik di Timur Tengah tidak menemui jalan penyelesaian. Mungkinkah kita akan terus melihat prestasi kewangan kedua-dua syarikat ini semakin merosot pada suku yang akan datang?
Ramai sangat give up dalam saham. Kawan-kawan kami pun ramai dah give up.
Tapi kenapa give up?
Sebab kita sibuk mencari rahsia, teknik, indikator dan terlalu cepat nak kaya.
Bila dah rugi, mulalah salahkan cikgu, mentor, sifu yang ajar kita.
Hidup ni tak perlu complicated sangat.
Dan tak perlu pun tengok saham ni hari-hari.
Cukup sebulan sekali.
Kami suka kongsikan kaedah Swing ini sebab:
- Kita tak perlu melekat di screen
- Kita boleh bekerja seperti biasa
- Kurang risiko untuk rugi
- Set siap-siap bila nak jual saham tu
- Kurang stress
Insya-Allah berbaloi… SESI BAHARU KINI DIBUKA!!!
*Daftar berdua terus dapat akses secara percuma! Sesuai untuk ZERO dan Newbies!