KUALA LUMPUR, 8 Jun (Bernama) — Aplikasi super terkemuka di Asia Tenggara, Grab Holdings Ltd melancarkan perkhidmatan perusahaan baharu, GrabMaps, yang mampu memanfaatkan peluang pasaran US$1 bilion (US$1=RM4.39) setahun di Asia Tenggara untuk pemetaan dan perkhidmatan berasaskan lokasi.
Pengasas bersama Tan Hooi Ling berkata mengkomersialkan teknologi itu merupakan satu langkah ke hadapan yang penting untuk syarikat yang baharu tetapi perusahaan dan inisiatif baharu yang berkembang pesat.
“Teknologi baharu ini menyediakan risikan dan perkhidmatan berasaskan lokasi kepada semua perkhidmatan Grab di tujuh daripada lapan negara tempat ia beroperasi dan Grab menjangkakan akan bergantung sepenuhnya dengan GrabMaps menjelang suku ketiga 2022.
“GrabMaps hari ini menguasai lebih 800 bilion panggilan API (antara muka pengaturcaraan aplikasi) setiap bulan merentasi pelbagai perkhidmatan Grab,” katanya pada Pelancaran Media GrabMaps maya hari ini.
Beliau berkata GrabMaps, sebagai penyelesaian perniagaan ke perniagaan, akan menawarkan beberapa perkhidmatan seperti peta berasaskan data, peralatan membuat peta dan perisian-sebagai-perkhidmatan dan API serta kit pembangunan perisian mudah alih.
“Faedah utama GrabMaps diasaskan pada prinsip pemetaan berasaskan komuniti yang memanfaatkan pelanggan, peruncit dan kumpulan pemandu serta rakan kongsi penghantaran Grab.
“GrabMaps mempunyai kelebihan yang berdaya saing dari segi ketepatan, liputan dan terbaharu sambil kekal sangat kos efektif,” katanya.
Beliau menambah bahawa Grab telah mengumpul 33 juta tempat menarik dan data lain seperti imejan jalan, nama jalan dan papan tanda lalu lintas serta akan menambah lima juta lagi menjelang akhir 2022.
— BERNAMA