KUALA LUMPUR, 24 Sept (Bernama) — AirAsia Group merancang untuk mengumpul modal bagi membiayai cabang inisiatif digitalnya, AirAsia Digital, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Tan Sri Tony Fernandes.
Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan jumlah modal tersebut namun berkata angka itu tidak perlu besar untuk menjayakan keseluruhan usaha digital berkenaan.
“Ia boleh jadi dalam bentuk hutang boleh tukar atau ekuiti. Kami membangunkan kesemua ini (inisiatif digital AirAsia) menggunakan modal kami sendiri setakat ini, seperti kami membangunkan AirAsia,” katanya pada taklimat media mengenai AirAsia Digital di sini, hari ini.
AirAsia Digital sebelum ini dikenali sebagai Redbeat Ventures yang dilancarkan pada 2018.
Hadir sama ialah Pengerusi Eksekutif Kumpulan, Datuk Kamarudin Meranun dan Presiden AirAsia Digital, Aireen Omar.
Fernandes berkata syarikat penerbangan itu telah memperoleh sejumlah modal hutang yang akan memberi manfaat kepada cabang logistiknya, Teleport, dan perniagaan makanan dan minuman, Santan.
Sementara itu, Kamarudin berkata kepelbagaian perniagaan ke dalam platform perjalanan dan gaya hidup digital semua dalam satu membolehkan AirAsia mengurangkan kesan penyusutan keuntungan berikutan pandemik COVID-19.
Beliau berkata pengimbangan perolehan yang baik hasil inisiatif digital berbanding kemerosotan keuntungan hanya bagi jangka pendek namun cukup untuk kelangsungan syarikat.
“Saya berpandangan tiada apa pun yang dapat mengimbangi penyusutan itu. Apabila pasaran dibuka semula, industri penerbangan akan kembali seperti hari-hari biasa dan perniagaan digital akan dikembangkan.
“Ini akan menjadi satu lagi perniagaan teras…ia mampu menjadi sebesar perniagaan penerbangan,” katanya.
Dalam pada itu, Fernandes berkata AirAsia merancang untuk melancarkan laluan baharu Kuching-Langkawi dan satu laluan domestik di Thailand.
Beliau berkata pihaknya juga akan memperluas kedai Santan ke Manila menjelang suku akan datang selain di New York, United Kingdom dan China tahun depan.
— BERNAMA